Stel dat een glas wijn drinkt / calorieen wijn

Wijn calorieën? Hoeveel zitten er in mijn glas met rode of witte wijn?

Er gaan allerlei verhalen rond over het aantal calorieën per glas wijn. Ben je op je wijn calorieën aan het letten en wil je de beste keuze maken? Dan ben je op de juiste plek. We gaan je vertellen hoeveel calorieën er in verschillende wijnsoorten zitten. Daarnaast gaan we je uitleggen waar je op moet letten bij het kiezen van een nieuwe fles.

Waarom zitten er calorieën in wijn?

Laten we bij het begin beginnen. Wijn komt natuurlijk van druiven, het maakt niet uit of het witte druiven of blauwe druiven zijn. En in druiven zitten suikers. Iedere fles wijn bevat hierdoor zogenaamde restsuikers. Dat betekent: calorieën! Een wijn met veel restsuiker bevat meer calorieën dan een fles wijn met weinig restsuiker.

Bij de vergisting van wijn wordt suiker omgezet in alcohol. Ook de alcohol bevat calorieën. Een hoger alcoholpercentage zorgt dus voor een grotere hoeveelheid calorieën per glas wijn.

Druiven bevatten suikers
Druiven bevatten suikers

Als je een dieet volgt, is het dus verstandig om voor wijnen te kiezen met weinig restsuiker en met een laag alcoholpercentage. Een alcoholvrije wijn bevat vanwege het gebrek aan alcohol uiteraard nog minder calorieën.

Calorieën in rode wijn

Rode wijn bevat vrij veel calorieën. Dit heeft te maken met de behoorlijke hoeveelheid suikers en het vaak vrij hoge alcoholpercentage van rode wijnen. Over het algemeen is het zo dat een soepele rode wijn iets minder calorieën bevat dan een krachtige rode wijn. Meteen een antwoord op je vraag: “Calorieën fles wijn rood” 🙂

Calorieën in een glas rode wijn

Het Voedingscentrum heeft de voedingswaarde van een groot wijnglas met rode wijn (150 ml) vastgesteld op 123 kcal energie. Dat zijn dus 123 kilocalorieën gemiddeld per glas rode wijn. De hoeveelheid suikers en alcohol hebben invloed op het het precieze aantal calorieën per fles.

Calorieën in zoete witte wijn

Zoete witte wijn bevat gemiddeld de meeste calorieën van allemaal. De zoete witte wijn krijgt z’n zoetheid natuurlijk vanwege suiker en dat zorgt voor de vele calorieën in deze wijnsoort. Als je aan de lijn bent, is zoete witte wijn dus geen aanrader.

 Zoete witte wijn bevat de meeste calorieën
Zoete witte wijn bevat de meeste calorieën

Calorieën in een glas zoete witte wijn

Wederom raadplegen we het Voedingscentrum voor de voedingswaarden. Een groot glas zoete witte wijn (150 ml) bevat gemiddeld 144 kcal. Let er uiteraard wel weer op dat dit een gemiddelde is. Een fles zoete witte wijn van het ene merk kan vanwege verschillen in suikers en alcoholpercentage meer of minder calorieën bevatten dan een fles van het andere merk.

Calorieën in droge witte wijn

Droge witte wijn bevat gemiddeld de minste calorieën. Dus dat is alvast een antwoord op je vraag: “Welke wijn minste kcal”. Droge witte wijn bevat over het algemeen weinig restsuikers en heeft vaak ook een iets lager alcoholpercentage. Als je van een glaasje wijn houdt en calorieën aan het tellen bent, is droge witte wijn dus een goede keuze.

Calorieën in een glas droge witte wijn

Uiteraard nemen we de resultaten van het Voedingscentrum weer mee. Zij hebben berekend dat er gemiddeld 100 kilocalorieën in een groot glas met droge witte wijn (150 ml) zitten. Hiermee scoort droge witte wijn beter dan rode wijn en zoete witte wijn.

Calorieën in rosé wijn

Rosé bevat over het algemeen iets meer calorieën dan droge witte wijn. Al moeten we toegeven, het verschil is best klein. Het is dus best mogelijk om een fles rosé wijn te vinden die minder calorieën bevat dan een fles droge witte wijn.

Rose wijn bevat iets meer calorieën dan droge witte wijn
Rose wijn bevat iets meer calorieën dan droge witte wijn

Calorieën in een glas rosé wijn

Waar zouden we zijn zonder het Voedingscentrum? Volgens hun onderzoek bevat een groot glas rosé (150 ml) gemiddeld 107 kcal. Dat is dus net iets meer dan in een groot glas droge witte wijn. Met rosé maak je dus in verhouding ook een verantwoorde keuze.

Hoeveel calorieën bevat mousserende wijn?

Mousserende wijnen als champagne en prosecco zijn ook een goede keuze als je calorieën aan het tellen bent. In een gemiddeld glas champagne (85 ml) zit 57 kcal en in even groot glas prosecco zit gemiddeld 50 kcal.

Om de mousserende wijn makkelijker te vergelijken met de andere wijnsoorten in dit onderzoek: champagne bevat 100 kcal per 150 ml en voor prosecco komt het neer op 88 kcal per 150 ml. Hiermee scoort prosecco dus zelfs beter dan droge witte wijn!

Alles op een rij: Het gemiddelde aantal calorieën per 150 ml

  • Rode wijn: 123 kcal
  • Zoete witte wijn: 144 kcal
  • Droge witte wijn: 100 kcal
  • Rosé wijn: 107 kcal
  • Champagne: 100 kcal
  • Prosecco: 88 kcal
Diverse soorten wijn op tafel
Diverse soorten wijn op tafel

Hoeveel calorieën zitten er in alcoholvrije wijn?

Als je zowel minder calorieën als minder alcohol wil, dan is alcoholvrije wijn een uitstekende keuze. In alcoholvrije wijn zit uiteraard geen alcohol en dat zorgt dus voor een kleinere hoeveelheid calorieën ten opzichte van wijnsoorten met alcohol.

Er is steeds meer keuze op het gebied van alcoholvrije wijnen. Hoeveel calorieën er precies in alcoholvrije wijn zitten, valt niet te zeggen. Dat verschilt uiteraard weer per soort wijn. Wel kun je aannemen dat er bijvoorbeeld in alcoholvrije zoete witte wijn meer calorieën zitten dan in alcoholvrije droge witte wijn.

Conclusie over calorieën in wijn

Als je een glas wijn wilt drinken zonder al te veel calorieën binnen te krijgen, dan is over het algemeen een droge witte wijn of een mousserende wijn de beste keuze. Ook rosé valt mee qua calorieën.

Bij rode wijn neemt de inname van calorieën al gauw toe en zoete witte wijn spant de kroon. Voor de calorieën kun je deze wijnsoorten dus beter laten staan. Misschien is een alcoholvrij glas wijn dan een goed alternatief voor je.

Om met een eeuwenoud principe af te sluiten: geniet, met mate!

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.